Tävlingssummering 2011 del 1

Eftersom det inte händer så mycket just nu i och med att Totte går på medicin och jag inte kan träna (kan dock tala om att herrn är lika hoppsugen som sin matte och tar alla chanser han får i skogen och hoppar över alla träd han kan hitta. Trots att ryttaren på ryggen ibland protesterar vilt eftersom underlaget inte alltid är det bästa, vilket vildingen struntar i och kastar sig över i alla fall med mig hängandes på trekvart haha), så kör vi en liten summering från förra året.
Först ut var Fagersta:
Där vi hoppade 0,90cm och 1m. 90 var inte så mycket att säga om Totte gick kanonfint och allting bara rullade på och vi slutade enkelt på 0 fel.

1m kändes han superfin till, men tyvärr gick jag in med inställningen att jag skulle vinna och var på tok för taggad och försökte rida distansen mellan 1:an & 2:an på 4 galoppsprång när det egentligen skulle vara 5. Totalt blackout av mig som var väldigt dumt gjort och ondögt. Resten av banan gick otroligt bra och jag red superbra, så ett otroligt onödigt stopp på en annars toppenrunda.

Falu RS
Även här var det 90 och 1m som gällde. Hade en sisådär runda i 90cm. Fick inte igång galoppen ordentligt och Totte kändes allmänt seg och oengagerad och fick en del riktigt dåliga språng. Men felfritt blev det i alla fall.
1m laddade jag om och fokuserade väldigt mycket på att ha honom framme för skänkeln och få bjudning i honom, vilket jag lyckades med. Tyvärr tappade jag ut honom lite i en av svängarna och han blev lite flack och en bom ramlade så alltså 4 fel. Var ändå kanonnöjd med rundan med tanke på rundan innan. Han var inte i en bom annars och alla avstånd på hindrena stämde perfekt!


Avesta RK

Där hoppade jag bara en 1m. Rundan var inte särskilt bra alls. Blev jättenervös och var lite rädd att jag skulle göra samma misstag som i Fagersta och stressa upp mig över det. Vilket gjorde att jag red väldigt dåligt och så klart så gjorde jag i princip samma misstag som i Fagersta. Så ett stopp och en mycket missnöjd ryttare.

Ludvika RK
Resultat mässigt är det min absolut bästa tävlingsdag, ridmässigt kanske inte den bästa. Började med en 95 där jag tycker att jag fick till det bra, red dock inte lika bra som Fagersta (minus stoppet) och FaRS men helt okej. Däremot är jag jättenöjd med omhoppningen vilket jag fick ett väldigt fint flyt i och kunde snäva rejält, så en dubbelnolla och 2:a plats.
1m gick helt ok den också, där jag också satte en dubbelnolla och fick en fin 5:e plats


Falu Rk
Där red jag bättre än i Ludvika men fick 2 ner i 1m. Var helt och hållet mitt fel. Fia sa åt mig och galoppera när jag kom in, vilket jag gjorde. Problemet var bara att som Fia sa att jag skulle känt efter innan hur galoppen var. För galoppen fanns ju redan där när jag kom in på banan, så jag satte lite för mycket tryck i honom så han blev lite flack och rev första och sista hindret.
Sedan blev det debut i 1,05 vilket gick kanon! Framhoppningen var katastrof och jag tror jag hoppade oxern som högts på 95 cm. Det gick verkligen inte att hoppa fram, framhoppning var totalt kaos, folk hoppade kors och tvärs och en tjej lyckades krascha oxern två ggr vilket gjorde att jag inte hann hoppa på den något mer. Trots det lyckades jag ladda om och gå in och göra en kanonfin runda. Blev lite nervös på slutet bara när jag var flefri och två hinder klar och blev lite osäker fram till näst sista och började backa, så en bom ner och 4 fel.

Leksands RK
Blev två 1m där. Först framhoppningsklass inför laget där jag fick till en bra grundomgång men en dålig omhoppning. Lade honom kasst på näst sista hindret så han stannade och jag ramlade av. Så 0+ute alltså.
I lagklassen gick det kasst och ingenting funkade så jag utgick efter 4 hinder och avstod omhoppningen. Trots det så vann vi tack vare att jag hade 3 underbara lagkamrater som gjorde ett toppenjobb.


Fina bilder vart det i alla fall från Leksand

FaRS Dalahoppet
Så var det dax för 1,10 debuten och började med att ladda upp inför det hela med att bli dundersjuk ca 1 vecka innan. Blev feberfri dan innan, men i övrigt sä var jag väl inte så jättepigg. Inledde det hela med att skrapa upp hela knät på vet. besiktningen. Men annars så är jag supernöjd, var ju inte den lättast banan att debutera på. Dessutom är ju Lugnet väldigt stort och öppet och när det är så blir Totte väldigt avvaktande, vilket han även blev här. Kom runt med ett stopp och ett riv. Rivet var väl delvis bådas fel, Totte var lite avvaktande spänd och jag drev lite för dåligt så han nådde interiktigt över ocg slog ner på bakbommen, stoppet var helt mitt fel då vi låg helt rätt och jag backade lite vilket jag inte får göra när han är på det sättet. Men jättenöjd med rundan i alla fall.

Svärdsjö RK
Hoppade 1m som uppvärmingsklass inför laghoppning och fick en riktigt fin runda. Tyvärr en bom ner då jag inte riktigt fick igenom halvhalten på ett hinder, men annars en riktigt kanonrunda. Hoppade sedan 90 cm i lagklassen och gjorde ytterligare en superruna där Totte hoppade kanonfint och satte en 0 runda. Laget slutade på en 3:e plats och ledde totalt efter 2 omgångar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0