Tävling Rättviks RK

Näst sista tävlingen för säsongen avverkades i Söndags, blev en 1m. Rättviks ridhus är jättefint och stort och så mycket möjligheter man har som banbyggare att bygga på alla möjliga vis. Men inte den Rättvik väljer där, är så fruktansvärt trött på denna banbyggare, känns så otroligt oinspirerad och urtrista banor. Hadet tex. samma bana både i 90 cm och 1m, samma sak förra året, då körde hon samma bana i båda 1m klasserna. Långsida snett igenom är hennes otroligt komplicerade banor. Riktigt trist när det finns så mycket möjligheter. Hursom, Totte kändes helt okej på framridningen, vart lite stressigt så hann inte riktigt få igenom honom ordentligt. På framhoppningen kändes han jättetaggad och allt tryck kom verkligen bakifrån. Däremot var han lite stark och ville inte riktigt sätta under sig och blev ganska hög i nacken. När vi komm in i ridhuset kändes han ganska spänd, men hoppade 1:an fint. Till tvåan ville jag få honom att sätta under sig och samla ihop sig fram till hindret, men i stället knäppte han av nacken och bara kortade galoppen. Vilket gjorde att när jag skulle börja rida an blev jag osäker och började backa honom, vilket resulterade i ännu kortare galopp, så vi kom nättenära tvåan. Såklart klarar han fram och men river bak, som han nästan aldrig gör. Men det kändes som att han inte riktigt hoppade igenom kroppen på hela banan. 3, 4, 5, 6 gick bra, men han var lite stark och låg på hela tiden. Sedan till 7:an blev han jättetittig på hindret och ville inte hoppa det alls, men med lite övertalning så fick jag honom att hopp och som straff för att matte var så dum och tvingade honom hoppa rev han det, hehe, nädå, vi kom alldeles för när när han stog emot så han rev framkant.
Var jättenöjd när jag gick för det kändes sådär, hittade inga avstånd, och Totte var spänd och hög i nacken och ville inte komma igenom i kroppen. Däremot när man tittar på filmen så ser det faktiskt ut att vara en ganska fin runda och Totte ser riktigt fin ut. Det enda man ser är att han inte riktigt hoppar igenom kroppen på hindrena som han brukar göra.
Men nu taggar jag om inför sista tävlingen om ett par veckor!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0