Dalahoppet Torsdag - 1,10 debut avklarad!

Ja idag var det alltså dax för 1,10 debuten. Jag har inte tävlat det sedan 2007 och Totte har inte gjort det sedan hösten 2008. Så det var lite nervöst, dessutom så är det ju lite "hemmaplan" eftersom det är våran klubb som arrangerar, fast vi är ju uppe på skidstadion på Lugnet. Har ju inte haft den bästa uppladdningen heller eftersom jag varit sjuk sedan i fredags och jag har varit ganska dålig man blir ju så frukatnsvärt trött också (igår grät jag över 1 timme för att knopparna vart fula haha, då är man trött och ju mer jag tänkte på att detvar larvigt att gårta över det, desto mer grät jag.)
I alla fall, inleder dagen med att Totte leker hingst alldeles innan veterinär bes. för en annan häst började med det och då måste han göra likadant, knäppis ;) Så han är ju lite halvomhalvt på tårna när jag ska springa och blir lite rädd för något och slänger ut et framben frakt framför mig. Hej å hå... lyckas nästan hålla balansen men ramlar ner och lyckas trycka upp mig så jag studsar upp igen och fortsätter springa, måste ha sett jätteroligt ut haha. Blir tokig när jag ser att min ridbyxor gått sönder på knät, men var inte så mycket att göra åt, drar upp strumpan över det och går banan. Sedan ska jag visa Fia vad han gjort och vi upptäcker då att jag blöder jättemycket från knät. Så det är blod över hela knät och får då sjukvård innan tävlingen ens börjat. Så mycket bra start på tävlingen!
På framridningen är han lite seg, men när jag kom ner på framhoppningen blev han helt vild. Började ställa sig lite på bakbenen bara för att han inte fick gå fram när han ville (haha det roligaste var att Anna och jag diskuterade innan att Totte står ju aaaaaldrig på bakben, så fel vi kunde ha), började ställa sig lite också när jag skulle in på banan. Men framhoppningen går bra i alla fall. Och han är fortfarande taggad när vi kommer in. Sedan har vi ju lite hans orutin. Han har ju egentligen bara gjort en utesäsong så han blir ju lite spänd och tittig på omgivningen, dessutom på Lugnet är det ju väldigt stort och öppet och supermycket grejer att titta på. Så det han gör är att han står emot endel på hindrena, han är absolut inte tittig på dom utan bara ett litet motstånd. Så han rev bakbommen på trean, eftersom jag inte riktigt får fram honom. Därefter hoppar han 4 och 5 jättebra. Sedan ligger vi jättebra in i kombinationen, men han fortsätter ju att stå emot och då bromsar jag för jag blir lite osäker så han stannar. Så tar om det, får till det jättebra och avslutar jättebra på 7 & 8 och satte sista linjen perfekt! Fick tre tidsfel också så totalt 11 fel. Men är kanonöjd! med tanke på förutsättningarna jag haft, att Totte blev lite spänd och det var en del nerver inblandade. Dessutom är det ju ingen lätt tävling att debutera på, är ju regional idag, men resten av helgen är ju nationell så det är ju ganska tekniskt. Men som Lisa sa, klarar man det här klarar man alla andra 1,10 banor.
Tyvärr blev det inga kort idag, men på lördag är jag funktionär så då kommer massor med bilder! :)

Här ser man i alla fall lite hur stort och öppet det är...

Kommentarer
Postat av: mikaela

var med och tävla om att bli dagens blogg :D



http://mikaelamalms.blogg.se/2011/may/var-med.html

2011-05-19 @ 19:56:41
URL: http://mikaelamalms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0