Totte igår & idag

Red ett pass på banan igår. Började med att gör lite övergångar mellan skritt och trav och försökte få honom att reagera på en gång när han skulle gå över till trav eftersom han brukar vilja sega sig in i traven lite. Kortade och längde honom sedan i traven vilket han ´gjorde jätte bra! Däremellan var han lite småseg i traven så jag fick verkligen driva på honom hela tiden. Men han var avslappna hela tiden och söker sig ner i en lägre form vilket vi är ute efter. Vill bara att han ska trampa på lite bättre i traven. Galoppern började han jättefint och avslappnat tränade på att rakrikta honom vilket han gjorde superbra. Men sedan var det som att stänga av en knapp och han vart spänd och lite stark. Försökte jobba honom så gått jag kunde men jag spänner ju mig lite också.
Började sedan hoppa två små hinder på volt vilket gick helt okej, men han ville inte riktigt släppa efter i nacken utan spände upp sig lite. Däremot hade han ett riktigt bra tryck i galoppen och sög tag i hindrena väldigt bra vilket han inte gjort på ett tag. Provade sedan att hoppa som på serpentin och var noga med att böja igenom honom i varje båge och vara noga med raktiktning mot hindren och då äntligen började han släppa och slappna av. Provade på att skära av svängarna lite och träna att få honom med mig i ett lugnare tempo i lite omhoppningssvängar. Efter ett par språng behövde jag nästan bara tänka svänga så svängde han nästan av sig själv, han är så jäkla vändbar! Dessutom är han så lydig och ligger och väntar på mig hela tiden! Avlsutade sedan med att hoppa lite på volt igen i båda varven och han var så fin! Superavslappnad, en bra galopp och fint sug i hindrena.

Idag red vi bara ut en kortare vänd då han fick galoppera av sig lite. Tog sedan en liten check på en av grusvägarna där jag red honom i en lugn galopp och behålla den fina avslappnade formen som han har börja kommit till och ett bra tryck. Efter lite tjafs från Tottes sida (eftersom det är mycket roligare att springa fort) gav han med sig och gick superbra! I morgon blir det vilodag!


Bilden som min granne tog, ignoerar mig bara haha ser helmuppig ut. Men Totte är fin och bakgrunden också!

Kommentarer
Postat av: Frida

Följ min blogg, följ min historia, från ridskole ponny till eliten, jag vet att du vill läsa:

www.friidablomqvist.blogg.se

2011-08-09 @ 11:07:14
URL: http://friidablomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0