Tävling

Tävlade på Falu Rk i lördags, är både jättenöjd och lite besviken över resultaten.

1m: Kändes jättefin på framridningen var bra framme och kändes jättemjuk! Framhoppningen fick ävne den kanon och hade även hjälp av Fia. Inne på banan sätter jag lite för mycket tryck i honom och håller ihop honom för dåligt, så fick 2 ner. Vårat sämsta resultat i 1m, men känsla var bra, vi kom fel på ett hinder av 7 annars låg vi väldigt bra. Enda problemet var som sagt att jag höll ihop honom för dåligt. Sedan lite mindre tryck så klart, men jag vet hade jag håll ihop honom bättre hade han ju hoppat bra mycket högre än vad han hade behövt, så det var väl egentligen trycket som var för bra!

Debut 1,05: Nästa klass 1,05, är det högsta jag tävlat sedan 2007, alltså vääääääldigt länge sedan. Var lite nervös inför den här klassen, eftersom det är väldigt korta bommar på FRK och dessutom så är det ju inomhus så det känns ju lite högre än vad det egentligen är. Hursom framhoppningen var KAOS!!! Hästar och människor överallt och jag var dessutom lite sen alltså redan stressad som det var. Så jag hoppade oxern en gångpå typ 95cm kanske. Sedan när den låg på 1,05 fick jag ett stopp, skulle sedan ta om den och då river den som hoppar före mig hela jäkla oxern, låg inte en bom kvar. Då var det 4 kvar före mig och det var en A:1a alltså bara grund och dessutom skulle det vara 2 ekipage inne på banan, dessutom hade jag inte kavajen på mig och det var en liten bit till ridhuset. Så ger upp tanken på oxern och bestämmer mig för att hoppa räcket. Vilket dom precis lyckas sänka till typ 90 kanske precis när jag ska hoppa den. Men men språnget blev bra i alla fall och jag gav upp tanken på mer framhoppning. Var inte ensam kan jag säga, hon som startade före mig hoppade räcket 2 ggr bara innan hon gav upp och gick därifrån för hon tyckte att det var på tok för rörigt och då har hon ridit upp till SM nivå. Så hade inte en särskilt bra känsla när jag gick in, men bestämde mig för att tänka om och fokusera! Vilket jag faktiskt lyckades med! Blev lite förvånad själv. Hade ett jättebra flyt trycket på rätt ställe och höll ihop honom. Men nerverna svek mig lite på sista linjen. Var en ganska tvär sväng till näst sista och isvängen lägger jag i back läge och Totte tänker stanna redan ca 1 galoppsprång från hindret. Men jag blir lite förbannad på mig självoch trycker på honom och han hoppar min duktiga lilla kille, men då ligger vi såklart total fel så han har inte en chans att klara hindret utan tar bommen med frambenen. Och trots att han ligger totalt i botten lyckas jag samla ihop mig och rida på rätt antal galoppsprång fram till sista hindret. Är lite besviken på mig själv över att jag tappade det lite på slutet samtidigt som jag är jätteglad över det bra resultatet ändå med tanke på framhoppning etc. Känns bra inför debuten i 1,10 på Dalahoppet. Kan ju inte kännas särskilt mycket högre än det här, med tanke på att våra bommar är bra mycket längre och Lugnets utebana är ju enorm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0