Hästar jag ägt!

Tänkte köra en liten presentation över hästar jag har ägt.

Mascot


Fick jag när jag var nio år gammal, var en C-ponny på 132,5 cm. Köpte honom av mammas jobbarkompis. Hennes dotter hade tävlat honom lite lokatl i hoppning och fälttävlan. Men han var någonstans mellan 18-20 år när jag fick honom så och jag var inte särskilt intresserad av att tävla på den tiden. Var ute på 2 klubbtävlingar med honom. Den första visste jag inte ens att man skulle ta om hindret om hästen vägrade. Vilket Mascot gjorde, eller han sprang brevid så jag blev utesluten eftersom jag hoppade nästa hinder. Andra klubbtävling gick det jättebra till näst sísta hindret då han tvärnitade och jag ramlade av. Togs bort hösten -02 pga ålder.

Hook


Köpte honom när jag var 15. En D-ponny på 145,5 som hade tävlat upp tom LA med placeringar med föregående ägare.  Även jag tävlade upp honom tom La med placeringar. På tre år tog vi 38 individuella placeringa från LC-LA och sammanlagt fick vi ihop 52 rosetter. Inget dåligt facit med sin första tävlingsponny. Red div.2, div.1 och elitlaget på honom. Var med och vann div2- och 1. Såldes sedan ner till Skara där nya ryttaren startade Msv B, men ansåg att han inte riktigt räckte till för det och sålde han vidare upp rill Umeå som läromästare. I lördags blev han officiellt pensionär 18 år gammal och flyttade till Mora. Den tjejen som fått honom nu är bästa kompis med den tjejen som jag köpte honom av för nio år sedan. Så man kan säga att han har flyttat till ett av sina gammla hem igen :)

Mary Joy


Min första storhäst som jag köpte sommaren -05. Ett sto efter Almeto Z f. -94. Hade tävlats upp till nat. 1,30 med placering. Tillsammans fick vi placeringar upp tom 1.10. Ett mycket humörligt och känsligt sto med mycket egen vilja. Var svår att hoppa under brunst men när hon inte var det gick hon kanon. Andra tävlingsåret tillsammans började hon ställa sig på bakbenen i högersvängar på tävling. Något som vi inte tänkte så jättemycket på eftersom hon ofta stog på bakbene under brunst och i övrigt också. Men när jag skulle debutera 1,15 på henne och hon reste sig mitt i banan så vi gick omkull åkte vi och kollade upp henne med dom hittade inga fel. Tog hem en ET som kollade igenom henne och som hittade en låsning i ena bakbenet. Så vi trodde vi hade hittat lösningen eftersom hon skötte sig fin resten av säsongen. Men i början på 3:e året började hon ställa sig igen. Åkte in med henne till ATG:n ytterligare en gång och då konstaterades det att hon hade spatt. blev T-märkt och promenadhäst här hemma i ca 1,5 år innan vi valde att ta bort henne i våras.

Eliott



7-årig valack efter Majim G, u: Diana ue: Porfyr. Köpte honom Vinter/våren -09. Hade då endast gjort 8 starter. 2 felfri 1m två felfri 1,10 och en med 4 fel. En 1,15 med fyra fel och 2 1.20 felfritt med förg. ägaren. Har inte hunnit gjort så mycket med honom än själv Förra året gjorde vi fyra starter i 90cm. Hade lite otur med virus som höll i sig i nästan 2mån, hovböld och problem med sadel. I år fick han en inflamation en hårsäck alladels under sadeln så kom inte igång och tränade förän i mitten av april i år. Målet för i år är bara att få bra rundor. Eftersom det inte är förän nu jag har börjat komma underfund med hur jag ska rida honom och från mitten av april tills nu är den längsta tiden hittills jag har ägt honom som jag har kunnat ridit honom utan avbrott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0