Tävlingssummering 2011 del 2

Falu RK
Började med 1m där första halvan av banan gick riktigt bra. Andra halvan gick däremot sämre, började stressa och red dålig och fick ett stopp på näst sista, mycket onödigt. Var sedan osäker på 1,10 då det var närmare 30 grader varmt och jag är jättedålig att klara av värme. Men det kändes bra den dagen så jag valde att starta. 1-6 gick superbra, allting stämde, Totte hoppade jättefint och var inte i en bom. Sedan vart jag lite ivrig och återigen stressad för jag hade bara 2 hinder kvar och var så nära att vara felfri, vilket gjorde att jag som vanligt totalt red bort mig. Fick ett stopp på sjuan och därefter stannade han även en gång på åttan. Så tror jag slutade på 19 fel eller nått sådant. Jättenöjd med 6 första hindrena, missnöjd med dom två sista.

Säterbygdens RK
INTE min dag överhuvudtaget. Ingenting funkade, Totte var totalt oengagerad jag fick inte igång galoppen alls och som vanligt blev jag stressad och red totalt kasst. Utgick efter 4:e hindret.

Orsa Rk
Kände själv att det inte funkat på sista tiden och åkte till Orsa för att bara hoppa en 90. Funkade inte där heller och stannade ut mig. Kände mig jätteosäker och Totte stog emot på vartenda hinder.

Avesta RK
Efter ett par veckor med massor med hjälp av Fia åkte jag till Avesta för att återigen hoppa en 90. Denna gång gick det mycket bättre! Lite överilat tempo, men Totte var med på allt och hjälpte till fast vi kom lite fel en gång och jag var bestämd. En bom ner blev det och 4 fel. Men jättenöjd med med att vi kom runt och att Totte var med igen.

Storbyn
Hoppade återigen bara en 90 för att känna att jag skulle hitta lite mer flyt och framförallt försöka hitta det där lugnet i min ridning. Allting funkade jättebra, Totte var jättepigg och hade fin bjudning och jag kunde rida lugnt och samlat utan att känna mig det minsta stressad. Så en klockren nolla blev det!


Föreningen Gästrike Sportryttare (kan ha fel, men jag tror dom heter så)
Fick till två kanonrundor både i 90cm och 1m. Kunde rida lugnt och samlat i båda klasserna och Totte hade massor med energi och bjudning, absolut en av dom bästa dagarna på tävlingsbanan det här året. Felfri i 90 och 0+8 i 1m blev resultatet.


Falu RK
I 90 red jag superbra och hade superfin känsla fram till sista hindret där jag totalt klantade till det. Började rida an och ångrade anridningen vilket resulterade i en förvirrad häst och ett stopp.
Till en 1m var jag taggad och bestämd att jag inte skulle göra ett sådant där dumt misstag igen. Hela banan gick superbra och jag red bestämt utan att stressa. Han blev lite flack på 2:an så vi fick ett ner och 4 fel.

Falu RS
Hoppade bara 1m. Var lite nervös för han har alltid blivit lite avvaktande i vårat ridhus eftersom det blir ju lite annorlunda på tävling än vad han är van vid när vi bara tränar där. Men han var supertaggad när vi kom in ridhuset och var nästan lite väl framåt. Gjorde en liten dum miss på 2:an där hindret kom väldigt snabbt ur sväng där man måste vara tydlig så att hästen ser hindret i tid. Jag hade Totte utåtställd hela svängen, så han fick syn på hindret ungefär när jag skulle börja anridning och stannade i ren förvåning, kan säga att jag var mycket irriterad på mig själv för det. Resten av banan fick kanonbra.

Svärdsjö RK
Även bara en klass här en 1m. Totte var jättefin och hoppade mig hur sadeln på alla oxrar, tyvärr kunde jag inte rida räcken den dagen utan backade på alla! Trots det så klarade vi grunden felfritt och fortsatte att backa på räckena i i omhoppningen och rev ett där så 0+4 blev resultatet. Men jättenöjd med Totte som bara verkade bli piggare och piggare.

Rättviks RK
Fortsatte att köra på mina 1m rundor. Denna var tyvärr bland dom sämsta jag gjort. Totte var jätteladda och spänd och jag kunde då inte slappna av och bara rida. Utan satt och fipplade och backade och det blev väldigt mycket av och på. Slutresultate blev 2 bommar ner och 8 fel.

Storvik Ovansjö
Sista tävlingen för säsongen och avslutade med att hoppa en 95cm klass. Vilket avslut jag fick, inte ett enda dåligt språng. Allting stämde perfekt, Totte hade jättemycket bjudning och jättelydig. Red en lugn omhoppning och hamnde 2 utanför placering. Men var jättenöjd med dagen, red inte för placering utan för att få en fin runda och ett bra avslut på säsongen vilket jag fick!

För att summera det hela är jag både nöjd och missnöjd med säsongen. Har haft lite otur med bommar som ramlat och har haft lite problem med mig själv med att jag stressar och pressar mig själv för mycket. Förbättrade mycket på slutet och hittade mer en lugnare ridning. Nu hoppas jag snart på att komma igång och få till det där jag känner har legat där hela 2011 men inte fått fram. Nu hoppas jag på att det ska komma fram 2012 och ha lite mer tur på min sida :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0